تعیین تعرفه بالای اموال صادراتی و وارداتی صلاحیت وزارت مالیه می باشد

تعین تعرفه.jpeg

1 دلو 1401

در هر کشوری که صادرات و واردات انجام می شود، تعرفه ای از سوی دولت بالای اموال تجاری تعیین می گردد، که این تعرفه تعیین شده مستقیماً بر قیمت اموال در بازار و صنعت داخلی تأثیر می گذارد.
زمانی که تعرفه از سوی کمیته تعرفه تعیین می گردد، توجه بیشتر، محاسبات و ارزش بازارهای داخلی و خارجی مدنظر گرفته می شود. وزارت مالیه نیز تمامی اصول و مکانیزم های ذیل را برای تعیین تعرفه به دقت در نظر گرفته است:
اول: ریاست تعرفه ریاست عمومی گمرکات قیمت اموال صادراتی و وارداتی را تحلیل کرده، تولید داخلی، تقاضا و عرضه در بازارهای خارجی و داخلی را بررسی می نماید.
دوم: تیم تحقیق نتایج تحقیقات را به کمیته تعرفه ارائه میدهد، تا قیمت نهایی تعرفه را تعیین کند.
ریاست کمیته تعرفه را معاون ریاست عمومی گمرکات بر عهده دارد که اعضای آن معاونین وزارت های تجارت و صنعت، اقتصاد، زراعت، آبیاری و مالداری و معادن و پطرولیم و همچنان ر‌‌ؤسای اتاق تجارت و صنایع افغانستان می باشد.
پس از تائید قیمت تعرفه برای منظوری به وزیر مالیه پیشکش می گردد، قیمت تعیین شده با منظوری وزیر مالیه در سیستم جابجا میگردد که همزمان در تمامی گمرکات قابل اجرا می باشد.
قابل یادآوریست است گزارش کارکرد های کمیته تعرفه دو بار (شش ماه اول و دوم سال) به منظور ارزیابی به کمیسیون اقتصادی ارائه می گردد.