نشست معافیت جرایم مالي و حمایت از صنعت و تجارت دایر گردید

1.jpg

5 جدی 1401

نشست معافیت تمامی جرایم مالی تجار و صنعت کاران که هدف آن حمایت از تجار و صنعت کاران و ایجاد تسهیلات برای آنان بود در قصر سلام خان ارگ برگزار گردید.
در این دیدار ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان، مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری امارت اسلامی افغانستان، الحاج ملا هدایت الله بدری، وزیر مالیه، مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه، نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت، شیخ نورالحق انور رئیس عمومی اداره امور،  الحاج ملا محمد ناصر آخند، معین عواید و گمرکات وزارت مالیه ، مولوی حمدالله زاهد معاون اداری وزارت مالیه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، یونس مهمند، معاون اتاق صنعت و تجارت، شیرباز کمین زاده، رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان، حاجی بشر نورزی، تاجر ملی و شماری از روسای وزارتخانه ها مذکور و تاجران ملی اشتراک کرده بودند.
در ابتدا وزیر مالیه صحبت کرد و تجار و صنعت کاران را قهرمانان اقتصاد کشور خطاب کرد و گفت که در ارائه تسهیلات لازم برای تجار مسئولیت های خود را ادا خواهد نمود، که جلسه امروزی معافیت جرایم مالی نمونه بهتر آن است.  آقای بدری گفت که مشکلات تاجران را با مشوره با ایشان حل نموده و برای اقتصاد کشور با هم کار میکنند.  
ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء گفت: این مالیات است که بودجه ملی را تامین می کند، بر همین اساس مالیات باید به طور شفاف جمع آوری گردد و تاجران در این زمینه تحت فشار قرار نگیرند. وی افزود؛ با وجود اینکه همه درها به روی تجار باز و امنیت آنها محفوظ است، اما باز هم نیاز است تا تسهیلات بیشتری برای آنها فراهم شود.
مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزراء از زحمات وزارت مالیه برای معافیت جرایم مالیاتی تجار و صنعت کاران سپاسگذاری نمود و افزود که معافیت جرایم مالیاتی برای اجرای قانون نیست؛ بلکی هدف آن ایجاد سهولت برای تجار می باشد. بنابراین مالیه دهندگان نیز باید مالیات خود را در وقت معین آن پرداخت نمایند.
مفتی عبدالمتین سعید رئیس عمومی گمرکات گفت: خوشحالم که در جلسه تشویقی تجاری اشتراک دارم که مالیات و محصول خود را در وقت معین آن تحویل کرده است. وی افزود، تسهیلات لازم را برای تجار ایجاد کرده ایم و در صورت که تجار بخواهد کار را به ۲۴ ساعت نیز افزایش خواهیم داد. آقای سعید همچنین گفت: جریمه های که از تجار در گمرک اخذ گردیده در حساب امانتی مستوفیت ها جمع آوری شده است. اینکه اکنون جریمه ها معاف گردید، اصولاً به تجار بازگردانده می شود.
معراج محمد معراج، کفیل و معاون عملیاتی ریاست عمومی عواید گفت: ما تمام جرایم مالیاتی معاف کرده ایم، بنابراین این معافیت باید وسیله ای باشد تا تمام مالیه دهندگان مالیات خود را در وقت معین آن پرداخت نمایند تا فرصت های لازم برای رشد تجارت مهیا گردد.
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت، افغانستان را تنها کشوری در جهان دانست که برای آسایش تاجران تمام جرایم مالیاتی را معاف نمود. وی افزود: این مالیات به منظور خدمت به مردم اخذ می گردد و با همین مالیات کم، فعالیت اقتصادی کشور تقویه می شود.
یونس مهمند معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری و شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان نیز مالیه را برای یک کشور بسیار مهم دانسته و معافیت جرایم مالیاتی توسط رهبران محترم امارت اسلامی افغانستان را گام بزرگ و قابل ستایش دانستند و اطمینان داد که تمامی تجار کشور در پرداخت مالیات همکاری کامل دارند.
از سوی دیگر مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه نیز ابراز خوشی نموده و گفت که شرایط لازم برای سرمایه گذاری در کشور فراهم شده است و تجار باید از این فرصت ها استفاده نمایند همچنین آقای متقی از به منظور معافیت جریمه های مالیاتی صنعت کاران و تجار از وزارت مالیه سپاسگزاری نمود و این تصمیم را گام نیک برای تشویق تجار خواند.
مولوی حمدالله زاهد معین اداری وزارت مالیه ضمن ارزش تاجر واقعی از دیدگاه دین مبارك اسلام گفت؛  امارت اسلامی به ویژه وزارت مالیه برای ایجاد سهولت برای تجار و تشویق آنان تلاش های لازم را انجام داده است. معافیت جرایم مالیاتی و برگزاری این جلسه در ارگ گواه این تلاش ها می باشد.
رئیس عمومی اداره امور، شیخ نورالحق انور، حمایت از تجار و صنعت کاران ملی را مسئولیت بزرگ امارت اسلامی دانسته و دولت را مکلف به تأمین تسهیلات لازم برای آنان خواند.
در پایان این نشست از سوی ریاست های عمومی گمرکات و عواید وزارت مالیه با توجه به فعالیت های اصولی و پرداخت به موقع مالیات به برخی از شرکت های خصوصی تقدیرنامه نیز اهداء گردید و جلسه با قرائت دعا خیر الحاج ملا محمد ناصر آخند معین عواید و گمرکات خاتمه یافت.