رهبری و مسئولین وزارت مالیه گزارش سالانه فعالیت های خود را با ملت شریک ساخت

2.jpeg

8 سنبله 1401

رهبری و مسئولین وزارت مالیه گزارش سالانه فعالیت های خود را با ملت شریک ساخت
در جریان پاسخگویی به ملت به سطح وزارتخانه ها، رهبری وزارت مالیه نیز گزارش سالانه فعالیت های خود را با مردم شریک ساخت.
به همین منظور الحاج ملا هدایت الله بدری وزیر مالیه، مفتی عبدالمتین سعید رئیس عمومی گمرکات، معراج محمد معراج رئیس عمومی عواید، نصرت الله محمود رئیس عمومی خزاین و تعدادی از مقامات در کنفرانس مطبوعاتی که در مرکز رسانه های حکومت برگزار شده بود شرکت کرده و دستاوردها و تحولات سال گذشته وزارت مالیه را با مردم در میان گذاشتند.
در ابتدا الحاج ملا هدایت الله بدری وزیر مالیه صحبت کرده، گفت که در روز های نخستین  تسلط امارت اسلامی، وزارت مالیه تمام سیستم های خود را فعال و عواید کشور مرکزی شد،  به مبارزه با فساد، اصلاحات اداری و خودکفایی اقتصادی اولویت داده شد، بودجه سه ماهه سال ۱۴۰۰هـ.ش (۵۳) میلیارد افغانی و سپس بودجه ملی سال ۱۴۰۱هـ.ش (۲۳۱) میلیارد افغانی بدون کمک های خارجی ترتیب شد، اصلاحات در تشکیلات اداری به وجود آمده و افراد مسلکی و شایسته استخدام شدند. 
سپس معراج محمد معراج رییس عمومی عواید وزارت مالیه صحبت کرد و گفت: ریاست عمومی عواید از اول سنبله سال گذشته الی سنبله سال ۱۴۰۱هـ.ش مبلغ ۱۵۱ میلیارد افغانی عواید جمع آوری کرده است، اصلاحات در بخش هایی از سیستم ها انجام شده و کار روی طرزالعمل یکسان سازی قوانین در حال انجام است.
مفتی عبدالمتین سعید رئیس عمومی گمرکات به دستاوردهای این اداره در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اداره تسهیلات لازم را در بخش قیمت گذاری اموال تجارتی به وجود آورده و کدهای مختلف را از بین برده است، مدت زمان ترانزیت از ۵ روز به ۸ روز افزایش یافته، برخی گمرکات به منظور تسهیل در طی مراحل گمرکی به مرزها منتقل شده است، به صادرات میوه جات و سبزی جات تازه اولویت داده شده است، تمامی مسیرهای قاچاقی کشور با کمک تیم مراقبت سیار بسته شده است، اشخاص مفسد دستگیر و به ارگان های عدلی مربوطه تحویل داده شده اند.
 آقای سعید همچنان گفت که در پنج ماه گذشته ۴۱ میلیارد افغانی عواید جمع آوری شده و به همین ترتیب در یک سال گذشته به ارزش ۵۲ میلیارد افغانی صادرات صورت گرفته است که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد. وی گفت: واردات نیز نسبت به دولت قبلی افزایش یافته است، طوریکه در پنج ماه اخیر دولت قبلی به ارزش ۱۷۷ میلیارد افغانی و در پنج ماه نخست سال جاری به ارزش ۲۲۲ میلیارد افغانی واردات صورت گرفته است، که نشان دهنده ۲۵.۵ درصد افزایش می باشد.
رئیس عمومی گمرکات گفت با حاکم شدن امارت اسلامی ترانزیت از طریق افغانستان نیز افزایش یافته است، در یک سال گذشته ۵۶۹۶۴ محموله از راه افغانستان ترانزیت شده است، که در سال اخیر حکومت قبلی تعداد این محموله ها به ۱۵۵۷۴ میرسید، این نشان می دهد که اصلاحات گسترده ای را در گمرکات انجام داده ایم.
نصرت الله محمود رئیس عمومی خزاین، دستاوردهای سالانه این ریاست را به گونه ذیل بیان کرد:
هزینه های غیر ضروری کاهش یافته و هزینه ها در مکان های مفید به مصرف رسیده است. در واحدهای بودجوی از خرید اجناس لوکس و تجملی، روغنیات و همچنان از مصارف غیر ضروری در سفرهای خارجی جلوگیری شده و تفاوت معاشات کارمندان از بین برده شده است. به همین دلیل موفق شده ایم که تمام مصارف نظام را به شکل بهتر آن تمویل نموده و تعدادی از پروژه های مهم انکشافی را نیز راه اندازی کنیم که از آن جمله می توان به کانال قوش تیپه، راه آهن، احداث پایگاه های هوایی و عصری سازی گمرکات اشاره کرد.
 آقای محمود گفت که تمام قروض نظام فعلی و حتی برخی از قروض نظام قبلی را که از موسسات خارجی و بانک ها گرفته شده بود ادا گردید. به همین ترتیب قرارداد ۳ میلیون پاسپورت نیز امضا شده و آماده چاپ می باشد. کمک های بشردوستانه دونران و تمویل کنندگان خارجی به پروژه های انکشافی و کمک های اولیه اختصاص یافته که نمونه بارز آن در حال حاضر دریافت ۹۰۰ میلیون دالر از صندوق وجهی بازسازی افغانستان است که تا دو سال آینده در بخش های صحت، معارف، مالداری و زراعت به مصرف خواهد رسید.