قرارداد ۳۵۰ هزار تن مواد نفتی با ایران امضاء گردید

1.jpg

1 اسد 1401

قرارداد ۳۵۰ هزار تن مواد نفتی با ایران امضاء گردید

حکومت افغانستان په منظور کنترول و کاهش نرخ مواد نفتی در بازار های کشور به مقدار ۳۵۰ هزار تن مواد نفتی را از کشور دوست ایران وارد میکند.
هیئت مشترک از شرکت دولتی نفت و گاز وزارت مالیه، وزارت امور خارجه، وزارت تجارت، د افغانستان بانک و اداره نورم و ستندرد به منظور خریداری مواد نفتی عازم جمهوری اسلامی ایران گردید.
در جریان این سفر هیئت متذکره به همکاری سفارت افغانستان در ایران با نماینده رئیس جمهور آن کشور در امور افغانستان، مسئولین شرکت های سهامی و دولتی در رابطه به خریداری، کیفیت، قیمت و ترانزیت مواد نفتی و فراهم سازی تسهیلات لازم برای تاجران بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
در این سفر علاوه بر همکاری های دوجانبه افغانستان و ایران، جانبین در رابطه به ایجاد یک کمیته مشترک جهت قراردادهای دولت به دولت یا G2G، ادامه کار ساخت پایپ لاین مواد نفتی، ساخت  تصفیه خانه های مشترک و اجرای قرار داد های دراز مدت به توافق رسیدند.
همچنان به بخاطر افزایش قیمت مواد نفتی در بازار های افغانستان، قرار داد خریداری ۳۵۰ هزار تن مواد نفتی با یک شرکت سهامی خاص ایران عقد گردید که پروسه واردات آن به افغانستان در روز های نزدیک آغاز گردیده و با این کار قیمت مواد نفتی در کشور کاهش خواهد یافت. 
در اخیر جانبین تفاهم نمودند تا آنعهده از شرکت های خصوصی افغانستان که در ایران در عرصه معاملات مواد نفتی فعالیت دارند، از جانب حکومت افغانستان به گونه رسمی معرفی گردند.